Zásadní připomínky obecně prospěšné společnosti porodní dům u Čápa, IČ 26780038, k návrhu
zákona o České komoře porodních asistentek Část První
Součástí tohoto zákona MUSÍ být text Mezinárodní definice porodní asistentky, jako základní stavební kámen veškerých stavovských předpisů.
Dokument ICM v anglickém jazyce:
Core Document International Definition of the Midwife
“A midwife is a person who has successfully completed a midwifery education programme that is based on the ICM Essential Competencies for Basic Midwifery Practice and the fra- mework of the ICM Global Standards for Midwifery Education and is recognized in the count- ry where it is located; who has acquired the requisite qualifications to be registered and/or legally licensed to practice midwifery and use the title ‘midwife’; and who demonstrates com- petency in the practice of midwifery.
Scope of Practice
The midwife is recognised as a responsible and accountable professional who works in part- nership with women to give the necessary support, care and advice during pregnancy, labour and the postpartum period, to conduct births on the midwife’s own responsibility and to pro- vide care for the newborn and the infant. This care includes preventative measures, the pro- motion of normal birth, the detection of complications in mother and child, the accessing of medical care or other appropriate assistance and the carrying out of emergency measures.
The midwife has an important task in health counselling and education, not only for the wo- man, but also within the family and the community. This work should involve antenatal educa-
tion and preparation for parenthood and may extend to women’s health, sexual or reproduc- tive health and child care.
A midwife may practise in any setting including the home, community, hospitals, clinics or health units.”
Adopted at Brisbane Council meeting, 2005
Revised and adopted at Durban Council meeting, 2011 Revised and adopted at Toron-
to Council meeting, 2017 Due for next review 2023Laan van Meerdervoort 70, 2517AN, The Hague, The Netherlands
tel: +31 70 3060 520 www.internationalmidwives.org 1 CD2005_001 V2017 ENG
zákona o České komoře porodních asistentek Část První
Součástí tohoto zákona MUSÍ být text Mezinárodní definice porodní asistentky, jako základní stavební kámen veškerých stavovských předpisů.
Dokument ICM v anglickém jazyce:
Core Document International Definition of the Midwife
“A midwife is a person who has successfully completed a midwifery education programme that is based on the ICM Essential Competencies for Basic Midwifery Practice and the fra- mework of the ICM Global Standards for Midwifery Education and is recognized in the count- ry where it is located; who has acquired the requisite qualifications to be registered and/or legally licensed to practice midwifery and use the title ‘midwife’; and who demonstrates com- petency in the practice of midwifery.
Scope of Practice
The midwife is recognised as a responsible and accountable professional who works in part- nership with women to give the necessary support, care and advice during pregnancy, labour and the postpartum period, to conduct births on the midwife’s own responsibility and to pro- vide care for the newborn and the infant. This care includes preventative measures, the pro- motion of normal birth, the detection of complications in mother and child, the accessing of medical care or other appropriate assistance and the carrying out of emergency measures.
The midwife has an important task in health counselling and education, not only for the wo- man, but also within the family and the community. This work should involve antenatal educa-
tion and preparation for parenthood and may extend to women’s health, sexual or reproduc- tive health and child care.
A midwife may practise in any setting including the home, community, hospitals, clinics or health units.”
Adopted at Brisbane Council meeting, 2005
Revised and adopted at Durban Council meeting, 2011 Revised and adopted at Toron-
to Council meeting, 2017 Due for next review 2023Laan van Meerdervoort 70, 2517AN, The Hague, The Netherlands
tel: +31 70 3060 520 www.internationalmidwives.org 1 CD2005_001 V2017 ENG
§1
Bez připomínek
§2 Bod 1
Kdo vytvoří stavovské předpisy a kdy? Nebudou-li stavovské předpisy hotovy, nelze schválit zákon. Komora by nemohla vykonávat v praxi svou funkci.
Spojit podbod b) a c)
Bod 2
Zmatené a matoucí značení podbodů
f) Jakou kárnou pravomoc? Jaké důsledky? Kdo konkrétně?
J) Jaký je to zvláštní předpis?
§3
Nahrazuje registr PA? Jak to bude v případě PA z ostatních zemí EU?
2)e)
Znamená to, že osoba, která chce být porodní asistentkou, by musela zaplatit 2000 Kč jen za to, aby mohla pracovat jako porodní asistentka? Tedy pracovat pro stát?
A v případě, že bude vykonávat náročnou funkci komunitní porodní asistentky, finan- čně v současné době velmi nejistou, protože zdravotní pojišťovny neuzavírají smlouvy s PA, by musela zaplatit dokonce 3000 Kč, jen aby mohla zahájit práci pro stát?
Zaměnit bod 4) a 5) a vysvětli důvody pro zamítnutí zápisu nebo členství.
§4
Celý § je matoucí a diskriminující PA z ČR.
§5
Bez připomínek
§6 1)
Bez připomínek
§2 Bod 1
Kdo vytvoří stavovské předpisy a kdy? Nebudou-li stavovské předpisy hotovy, nelze schválit zákon. Komora by nemohla vykonávat v praxi svou funkci.
Spojit podbod b) a c)
Bod 2
Zmatené a matoucí značení podbodů
f) Jakou kárnou pravomoc? Jaké důsledky? Kdo konkrétně?
J) Jaký je to zvláštní předpis?
§3
Nahrazuje registr PA? Jak to bude v případě PA z ostatních zemí EU?
2)e)
Znamená to, že osoba, která chce být porodní asistentkou, by musela zaplatit 2000 Kč jen za to, aby mohla pracovat jako porodní asistentka? Tedy pracovat pro stát?
A v případě, že bude vykonávat náročnou funkci komunitní porodní asistentky, finan- čně v současné době velmi nejistou, protože zdravotní pojišťovny neuzavírají smlouvy s PA, by musela zaplatit dokonce 3000 Kč, jen aby mohla zahájit práci pro stát?
Zaměnit bod 4) a 5) a vysvětli důvody pro zamítnutí zápisu nebo členství.
§4
Celý § je matoucí a diskriminující PA z ČR.
§5
Bez připomínek
§6 1)
a) nedokončená nejasná věta
§7
1)a) Kdo bude provádět supervizi? Jakou musí mít odbornost? Specializaci? V čem bude supervize spočívat?
2)a)
Vykonávat své povolání v souladu s evidence-based care (na podkladě výsledků výzku- mů v dané oblasti, zkušenostmi odbornice v porodní asistenci a na základě přání pacienta), ....
c) řídit se stavovskými předpisy – je nezbytné, aby stavovské předpisy byly přílohou toho- to zákona, ještě před jeho přijetím, jinak nebude jasné, podle čeho se mají porodní asistent- ky řídit. Je třeba mít na paměti, že porodní asistence je regulovanou profesí v rámci EU a stavovské předpisy to tedy musí zohlednit (volný pohyb osob a služeb)
d) není jasné, proč by měly nečlenky komory platit 2000Kč ročně na činnost komory. Z dalšího vyplývá, že členky budou platit 5000? Jaké faktické výhody budou mít? Po- kud by byly schváleny paragrafy týkající se poplatků v nezměněné podobě, je jisté, že i to málo porodních asistentek, které v současné době v ČR v praxi (v nemocnicích i v komunitním prostředí zbývá) z profese odejde!
e) není řečeno, jaké „podmínky způsobilosti“ má PA komoře dokládat a jakým způso- bem. Řádně ukončí vzdělání, dostane diplom a dál...? Kdo eventuálně stanoví pod- mínky způsobilosti? Je třeba toto stanovit před přijetím zákona.
§8
Z tohoto paragrafu vyplývá, že PA má za 5000Kč právo být volena a volit a platit člen- ské příspěvky. – No to jistě přitáhne davy☹
§9
Chybí stavovský předpis – bez něho je tento paragraf nesmyslný
§10
1)
Chybí text zvláštního právního předpisu, dle kterého by měla vysokoškolsky vzdělaná porodní asistentka, která úspěšně zakončila profesní vzdělání, získat způsobilost
k samostatnému výkonu povolání – nesmyslný požadavek, degradující současný vzdělávací systém porodních asistentek v ČR. Měl by snad příslušný stavovský před- pis nahradit vyhlášku 55/2011 Sb., ve které jsou činnosti porodních asistentek sepsá- ny?
3)
Další nemalá finanční zátěž pro PA.
5)
Opět chybí text stavovského předpisu.
§ 11
§7
1)a) Kdo bude provádět supervizi? Jakou musí mít odbornost? Specializaci? V čem bude supervize spočívat?
2)a)
Vykonávat své povolání v souladu s evidence-based care (na podkladě výsledků výzku- mů v dané oblasti, zkušenostmi odbornice v porodní asistenci a na základě přání pacienta), ....
c) řídit se stavovskými předpisy – je nezbytné, aby stavovské předpisy byly přílohou toho- to zákona, ještě před jeho přijetím, jinak nebude jasné, podle čeho se mají porodní asistent- ky řídit. Je třeba mít na paměti, že porodní asistence je regulovanou profesí v rámci EU a stavovské předpisy to tedy musí zohlednit (volný pohyb osob a služeb)
d) není jasné, proč by měly nečlenky komory platit 2000Kč ročně na činnost komory. Z dalšího vyplývá, že členky budou platit 5000? Jaké faktické výhody budou mít? Po- kud by byly schváleny paragrafy týkající se poplatků v nezměněné podobě, je jisté, že i to málo porodních asistentek, které v současné době v ČR v praxi (v nemocnicích i v komunitním prostředí zbývá) z profese odejde!
e) není řečeno, jaké „podmínky způsobilosti“ má PA komoře dokládat a jakým způso- bem. Řádně ukončí vzdělání, dostane diplom a dál...? Kdo eventuálně stanoví pod- mínky způsobilosti? Je třeba toto stanovit před přijetím zákona.
§8
Z tohoto paragrafu vyplývá, že PA má za 5000Kč právo být volena a volit a platit člen- ské příspěvky. – No to jistě přitáhne davy☹
§9
Chybí stavovský předpis – bez něho je tento paragraf nesmyslný
§10
1)
Chybí text zvláštního právního předpisu, dle kterého by měla vysokoškolsky vzdělaná porodní asistentka, která úspěšně zakončila profesní vzdělání, získat způsobilost
k samostatnému výkonu povolání – nesmyslný požadavek, degradující současný vzdělávací systém porodních asistentek v ČR. Měl by snad příslušný stavovský před- pis nahradit vyhlášku 55/2011 Sb., ve které jsou činnosti porodních asistentek sepsá- ny?
3)
Další nemalá finanční zátěž pro PA.
5)
Opět chybí text stavovského předpisu.
§ 11
Zavádějící informace. Chybí stavovský předpis, bez něhož nelze tomuto paragrafu po- rozumět a aplikovat jej v praxi.
§ 12
Je třeba sjednotit verbalizaci textu – např. zkušební komise x senát.
§13
Kdo zvolí první předsednictvo Komory? Kdo svolá první sněm?
§ 14
g) zcela irelevantní
§ 15
Bez komentáře
§ 16
Bude tedy kárná komise částečně nahrazovat soudní procesy? Podobně je tomu v Ni- zozemí, kde se k soudu dostane jen mizivý počet pochybení porodní asistentky.
§ 17
Bez komentáře
§ 18
Bez komentáře
§19
Má-li představenstvo (a různé komise) 9 členek, 2 jsou zaměstnankyněmi a 2 OSVČ, co dělá těch zbylých 5?
Volební řád musí být součástí tohoto zákona od počátku, jinak by nebylo možné, uspořádat volby.
§ 20
Bez připomínek
§ 21
Kdo bude zodpovědný za tvorbu stavovských předpisů, které jsou zmiňovány v záko- ně a měly by být jeho součástí?
§ 22
Bez připomínek
§ 23
Naprosto nejasné o čem, ve vztahu k porodním asistentkám, paragraf hovoří.
§ 24
Komu připadne 1000 Kč členský poplatek hrazený při účasti na ustavujícím sněmu komory? Není to spíše registrační poplatek?
§ 12
Je třeba sjednotit verbalizaci textu – např. zkušební komise x senát.
§13
Kdo zvolí první předsednictvo Komory? Kdo svolá první sněm?
§ 14
g) zcela irelevantní
§ 15
Bez komentáře
§ 16
Bude tedy kárná komise částečně nahrazovat soudní procesy? Podobně je tomu v Ni- zozemí, kde se k soudu dostane jen mizivý počet pochybení porodní asistentky.
§ 17
Bez komentáře
§ 18
Bez komentáře
§19
Má-li představenstvo (a různé komise) 9 členek, 2 jsou zaměstnankyněmi a 2 OSVČ, co dělá těch zbylých 5?
Volební řád musí být součástí tohoto zákona od počátku, jinak by nebylo možné, uspořádat volby.
§ 20
Bez připomínek
§ 21
Kdo bude zodpovědný za tvorbu stavovských předpisů, které jsou zmiňovány v záko- ně a měly by být jeho součástí?
§ 22
Bez připomínek
§ 23
Naprosto nejasné o čem, ve vztahu k porodním asistentkám, paragraf hovoří.
§ 24
Komu připadne 1000 Kč členský poplatek hrazený při účasti na ustavujícím sněmu komory? Není to spíše registrační poplatek?
Připomínkovaly: Registrované porodní asistentky České republiky
Zuzana Štromerová, BSc., 602 958 396, stromer@upcmail.cz
Zuzana Štromerová, BSc., 602 958 396, stromer@upcmail.cz
Milena Dvořáková, BSc., 736 504 915milenedvorak@gmail.com
Praha 14.2.2020
Žádné komentáře:
Okomentovat