Pilíře porodní asistence v EU
Zásadní deklarace pro
2000 WHO   Second Ministerial Conference on Nursing and Midwifery in Europe
2007 Islamabád   Declaration on Strengthening Nursing and Midwifery
2004 WHO Development Goals ( MDGs) – rozhodující cíle pro porodní asistentky schválené WHO
Současný legislativní rámec vzdělání porodní asistentky na úrovni EU:
2005 EU Directive 36/EG (článek 42)
Faktory ovlivňující činnost porodní asistentky jsou uvedeny následovně:
- EU směrnice
 - ICM základní schopnosti
 - Boloňský proces -16 dalších zemí podepsalo Deklaraci(naposled v Bergenu 2005 včetně ČR)
 - WHO strategie – vytvořena v Mariboru, bakalářské studium pro porodní asistetnky
 - EU kvalifikační rámec – podpořeno Boloňským procesem a WHO strategií
 - Cíle rozvoje pro další tisíciletí
 
Pro realizace EU nařízení bude muset být vytvořeno následující:
- Výbor pro uznání profesionální kvalifikace(článek 58)
 - Národní koordinátoři
 
Obě skupiny budou zahrnovat národní experty z profesních organizací.  
Zlepšení zdraví žen v Evropě lze provést  prostřednictvím obvyklých způsobilostí porodních asistentek a využitím celé šíře porodní asistence:
- Plánování rodičovství
 - Těhotenství
 - Porod
 - Poporodní péče
 - Kojení
 - První rok dítěte
 
Je kladen důraz na kontinuitu v péči o ženu během reprodukčního období ženy, důležitost být blízko ženě a rodině v místě, kde se nachází a podpora zdraví a prevence.
Porodní asistentka má mít  brzký kontakt s ženou v jejím domově, význam  komunitní porodní asistentky je nezbytný stejně jako péče o ženu v těhotenství a rodičovské vzdělávání pod jejím vedením.Toto vše má být součástí péče porodní asistentky.
Žena by měla mít možnost různých modelů porodní péče.
Podpora normálního porodu a fyziologického procesu v modelu péče,úplná péče porodní asistentky o ženy s vyšším rizikem by měla být součástí modelu péče.Důležitost důstojnosti a soukromí ženy a zahrnutí partnera do péče o ženu je samozřejmostí.
Stále  zlepšovat následující doporučení:
- Propagace a podpora brzkého kontaktu rodiče a dítěte.
 - Propagace a podpora kojení.
 - Přidělení porodních asistentek na oddělení šestinedělí.
 - Vzdělávání a cvičení, podpora porodní asistentky v prvním roce dítěte pro ženu i její rodinu.
 
Změny ve zdravotní péči musí být spojeny se změnou v reformě vzdělávání.
Znalosti porodních asistentek by měli být v souladu s výzkumem.
Předvést a praktikovat modely dobré praxe, orientace ženy a rodiny v různých modelech péče.
Současný legislativní rámec vzdělání porodní asistentky na úrovni EU:
2005 EU Directive 36/EG (článek 42)
Vzdělání porodních asistentek v rámci EU se řídí výše uvedeným rámcem, je na bakalářské úrovni vzdělání.V řadě zemí  však chybí místa praktického výcviku v komunitní péči a autonomní praxe porodních asistentek, což způsobuje poskytování porodní asistence pouze v určité šíří oboru a ne v jeho komplexnosti.
Milena Dvořáková,BSc
Milena Dvořáková,BSc
Žádné komentáře:
Okomentovat